یک مقام نظامی آمریکایی استعفا داد+ جزئیات

روزنامه واشنگتن اگزماینر به نقل از یک مقام پنتاگون -که به دلیل ممنوعیت صحبت از مسائل نظامی داخلی خواست نامش فاش نشود-، نوشت: کریس دوناهو (Chris Donahue) فرمانده ۵۶ ساله پنتاگون از سمت خود کناره گیری می کند.

دوناهو، فرمانده بعدی ستاد نیروهای مشترک نظامی آمریکا قلمداد می شد، اما اختلافاتش با پیت هگست رئیس پنتاگون، مانع از این ارتقای شغلی او شد.

کناره گیری ناگهانی این فرمانده ارشد نظامی آمریکایی به بهانه بازنشستگی در حالی صورت می گیرد که او آخرین سربازی بود که خاک کابل پایتخت افغانستان را در عملیات خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۲۱ ترک کرد. هگست از منتقدان جدی تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای خروج از افغانستان بود.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، دوناهو روز سه شنبه بعد از درگیری با هگست، نامه استعفای خود را تقدیم کرد. این ژنرال چهارستاره ارتش آمریکا تازه ترین مورد از خروج فرماندهان ارشد آمریکایی از پنتاگون در دوره وزارت هگست است. پیش از او افرادی ماند جان فلن (John Phelan) و چارلز کیو براون روسای سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا پنتاگون را ترک کرده اند.

بایدن در اواخر سال ۲۰۲۴ دوناهو را برای فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در اروپا و آمریکا منصوب کرد.

در دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاکنون چندین مقام ارشد نظامی از پست خود کناره گیری کرده اند.

خروج دوناهو از پنتاگون در حالی صورت می گیرد که ترامپ تلاش می کند نیروهای آمریکایی را از اروپا خارج کند.

تارنمای هیل در این زمینه نوشت: تصمیم ترامپ به بهانه سختگیری کاخ سفید بر سر بودجه دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، قانونگذاران کنگره را نگران کرده است.

ترک پنتاگون از سوی دوناهو در حالی دومینوی خروج از مهم ترین نهاد نظامی آمریکا را تکمیل می کند که پیش از این هگست تصمیم گرفت رندی جورج رئیس ستاد ارتش را در ماه آوریل (فروردین) و شوشانا چتفیلد (Shoshana Chatfield) معاون نیروی دریایی آمریکا را در همان ماه، وادار به کناره گیری کند.

به گزارش ایرنا، ژنرال جورج فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی وست‌پوینت و افسر پیاده‌نظام بود که در جنگ خلیج فارس، عراق و افغانستان خدمت و همچنین از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، در دولت بایدن، به عنوان مشاور ارشد نظامی فعالیت می کرد.

پیش از این، جو کنت رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا در اعتراض به جنگ بی دلیل آمریکا علیه ایران استعفا داد و گفته بود: من نمی‌توانم با وجدانی آسوده از جنگ جاری در ایران حمایت کنم. ایران هیچ تهدید قریب‌الوقوعی برای کشور ما ایجاد نکرده بود و واضح است که ما این جنگ را به دلیل فشار اسرائیل و لابی قدرتمند آمریکایی آن آغاز کردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.